Steeds populairder
 
Elektrische auto’s worden steeds populairder. In 2014 waren 4% van alle nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch of hybride, en dit aantal blijft waarschijnlijk stijgen. Maar de vraag is of een elektrische auto echt zo milieuvriendelijk als gedacht is. Dit blijkt namelijk vies tegen te vallen.

Het productieproces is verantwoordelijk
 
Het begint bij de productie. Om een elektrische auto aan te drijven is er een elektromotor en batterij nodig. Hiervoor zijn grondstoffen als neodymium en lithium nodig, welke zeer verontreinigend zijn bij ontginning. Daarnaast wordt er zeer veel water verbruikt en de lucht sterk verontreinigd. Verder weegt een batterij van een elektrische auto zeer veel, waardoor autofabrikanten dit compenseren door lichter materiaal te gebruiken voor overige onderdelen. Deze materialen hebben vaak een groter impact op het milieu dan zwaardere materialen. In cijfers komt dit uiteindelijk op een gemiddelde CO2 uitstoot van 13,6 ton voor de productie van een elektrische auto, terwijl een normale auto slechts gemiddeld 6,4 ton CO2 uitstoot bij productie.

Uiteindelijk wordt het gecompenseerd

Uiteindelijk zal dit natuurlijk gecompenseerd worden doordat je met een elektrische auto geen CO2 uitstoot, maar elektriciteit moet ook opgewekt worden en dit gebeurt veelal door centrales die alsnog CO2 uitstoten. Onderzoek heeft aangetoond dat er een omslagpunt zit bij 129.000 km. Vanaf dat moment is een elektrische auto beter voor het milieu dan een normale auto.
 
Natuurlijk is het wel zo dat een elektrische auto ideaal is voor verontreinigde steden. Doordat ze geen uitlaatgassen uitstoten zal dit de luchtkwaliteit sterk verbeteren.


Blog categorie: Algemeen
Deel dit artikel: